2012. november 29., csütörtök

Mukingi (Ruanda) - Vándor


Sorra érkeznek a kiscsoportvezetők vázlatai a tablók alapján! Köszönjük! Itt ti is megnézhetitek, hogy más csoportok mire jutottak, és szívesen vesszük a megjegyzéseket is!

Németh Csenge beszámolója


Vándor korosztályi kiscsoport

Célok:
Csapat felé:
-         Hitelesség
-         Szolgálat
-         Elköteleződés
Egyén felé:
-         Életre való felnőtt
-         Önmegvalósítás
-         Baráti közösség
+
-
Előtábor – CSAK itt részvétel (buliként megélés)
Eltűnik az őv
A táborban külön rajként programot kapnak
A vándorindex ellenállást vált ki – túl nagy az elvárás
Az őrs kap megbízást a csapattól
Fegyelem, önfegyelem kialakítása nehézkes
Titkos program – a felsőbb korosztályok szervezik a fiatalabbaknak (Laurinyecz Misi atya 8 szintje)
A kuli munkát velük végeztetik el – nincsen rendes altábori program
Heti/kétheti gyűlés
Kimarad a vezető a vándor programból
Keresztes féle pipáló próbarendszer – esetleg átalakítással (pl. 6 témakör – megadott, de lehet választani, hogy milyen feladatot végzel el)

Összefonódás a civil élettel – könnyebb a megtartás

Könnyebb a megmaradás, ha a tudását kamatoztatni tudja a csapatban – megbízás adása

Baráti társaságként megmaradás

A fiatalabb vezetőkről levehetik a terhet

Az apró ötletek megvalósításában segíthetnek

Kérdőív kiadása a csapat idősebb tagjainak: mit tudnál segíteni a csapatban



Kérdés:
-         Ott kell lenniük végig a táborban?
o       lehet, hogy csak építkezni jönnek?
o       lehet, hogy 4 napos portyára jönnek?
o       lehet, hogy látogató napra jönnek?
o       lehet, hogy csak a tábor bizonyos idejére jönnek?
Igen pontok a vándorok életében:
550:
-         őrsi kiválasztás: ha egy őrsöt alkalmasnak és érettnek tartanak rá, akkor felkérik őket a próbára
-         minden évben vagy egy újabb próbatétel
-         a régiek a frissekkel fogadalmat újítanak
-         aki lemaradó, azt segítse a többi
-         a közösségben egyszerre lét a húzó
o       közös a titok
o       közös a munka
-         (ha valaki nem jut el egy szintre az az őrsöt is minősíti)
-         itt nincsen „pipáló rendszer”
-         ez a csapat minősítése is az őrs felé
-         aki nem megy el, mert nem tud, annak az őrse csinál próbát, ha elkötelezett a cserkész (1/2 év múlva)
-         közösség, élmény, kihívás
1106:
-         témánként 3-4 feladat közül választás (keresztes próbarendszer alapján)
o       10-15 feladat
-         csapathoz tartozás, személyiségfejlődés
118:
-         helyem a világban (hely, identitás)
o       6D: ember+szegmensek (hit, civilizáció, természet, emberi kapcsolatok, talentumaim +1)
o       ehhez kapcsolódnak feladatok és ajánlott feladatok (1-3 pont minden elemre)
o       1 témában min. 10 pont gyűjtés + 5 pont - ehhez kapcsolódnak feladatok és ajánlott feladatok (1-3 pont minden elemre) -> 65 pont
o       1 kötelező van témakörönként (pl. talentum: önnevelés, önképzés; természet: 2 napos portya)
è  így aktív marad a cserkész
+ önállóságra nevelés -> átírható feladat
o       meg/átbeszélés lehetséges
§       a lényeg, hogy a témakörben maradjon az új ötlet
-         május – rover fogadalomtétel
-         motiváció: jó tálalás -> ennek a célja, hogy nekik ez a cserkészet
-         a próba megélése: műveltség, szemlélet formálás (pl. sajtó figyelés – tanulmány írás), gondolkodásra inspirálja a vándor jelöltet
-         a próbához teljesíteni kell egy szintet
-         önállóság, inspiráció, helykeresés

Városmajor:
-         vándor index egyszerűsítve
o       pipálandó hétről hétre: lelki közösség, sport, kulturális program, havi 1 egészség nap
o       önnevelési, önfejlesztési vállalások a 3 fő témakörben, 1 megismerési feladat és 1 tevékenység
§       Isten – ember
§       ember-ember
§       ember-környezete
o       mindenkinek ki kell dolgoznia a mérhetőséget – 70%-tól van meg a próba
o       őv-n keresztül folyamatosan figyelt a folyamat
o       önképzés, fejlődés, önnevelés a része
1909:
-         12. osztálytól
-         önnevelés, önképzés, lelki fejlesztés témakörök
-         1 éves
-         mentorral (vándor a csapatból) havi 1 konzultáció
-         mérhető célok vállalása
-         felnőtté válás, önállóság, szolgálat

ESEMÉNY
433:
-         tábor – 1 éjszaka és 1 nap
o       gondolkodási idő
-         szolgálatvállalás a csapatért
o       szempont adása hozzá – a szürke nyakkendősök személyes levele (nekik mit jelent a rover fogadalom) + ez befogadó gesztus is
maximum 10 fő 3 főnek; nem ír mindenki mindenkinek
o       kiválasztásos rendszer – ez motiválja a korosztályt
-         szolgálat, önazonosság, közösség
-         (kószák és vándorok összeszoktatása is cél, mert később, mint közösség fognak működni)
550:
-         találkozó min, 1 napos programra
-         fogadalom előtt magány – ismerkedés a fogadalommal
-         tűznél találkozó a próbázókkal és a már vándorokkal
-         vándor fogadalom letétele, következő években újítása
-         (a kószáknál a kamaszviharzás és a küzdelem van a fogadalomban)
-         vándorfogadalom: az egyén és a világ kapcsolata, életben használható tudás, felnőttként megélhető cserkészet
118:
-         tábori 4-6 órás lelki elmélkedés
-         fogadalom megújítása
-         550-féle fogadalom
-         lakoma
-         év közbeni feladat: pl. saját kereszt tervezése, amit a próbára el kell hozni, csak a készítője érti a benne lévő nehézségeket
-         új ötlet: egyéni érkezés a találkozó pontba (lehetetlen helyre és időre)
Városmajor:
-         június eleje este
-         találkozóhelyre eljutás együtt
-         onnan egyesével ösvényen eljutás a többi vándorhoz
-         magasztos beszéd
-         lakoma
1909:
-         reggeltől éjjelig tartó csöndes nap, egyedül, óránkénti egyéni feladatokkal/elmélkedéssel, olvasnivalóval
-         esti tűz melletti ima és közösségbe fogadás
-         lakoma
ŐGY/ŐP/RP
Mit csináljunk a korosztállyal? Néhány ötlet:
-         heti őrsgyűlés
o       a közösség a megmaradás kulcsa
-         városi őrsök vidéki csapatok egyetemistáiból, pl. Budapest őrs, Szeged őrs
o       nem képesített vezető min. negyedévente összehívja őket
o       ők a csapatprogramokból kiesnek így, a téli portyán vannak csak ott
-         vándormunkaterv a csapatmunkatervből (Kószó Kristóftól)
-         vándor és kósza közös programok hirdetése
o       úszás
o       kutatók éjszakája
o       korcsolya
o       különleges vacsora
-         vándorportya – kirándulás és kultúra
o       borkóstoló
o       Pannonhalma
-         2 hetente teaház
o       éves témák: foglalkozások, vallások/szekták, extra helyeken járt emberek
-         őrsi tábor nyáron – magas hegyi mozgótáborok, külföld
-         aki kimaradt a csapatból, jöjjön le csak előtáborra

-         veszély lehet, hogy a programra csak a szervező bűvköre jön el
A nem vezető megmentése
Nehézségek:
-          a vezetővé válás miatt klikkek lesznek, amiket nehéz összevonni
-          ha a vezető a korosztály része, akkor megmarad a közösség, megtartja a vezető a nem vezetőt
-          általában aki nem vezető, az kevésbé jár őgy-re, az őrsvezető küzd érte
o       az ikon-szerű vezetők hathatnak ezekre
-          az a jó, ha az őrsi közösséghez ragaszkodik a vezetett, próbázni nehezebben vehetők rá
-          ha valaki kimarad, az is nevelő hatású lehet, a hiány vissza vezetheti a közösségbe, de fontos, hogy tartsuk vele ekkor is a kapcsolatot
Érezze a felelősséget:
-          ha x évig közöttünk volt valaki, akkor „ne lépjen le”, hanem szolgáljon is, mert ez az önnevelés része
-          érezze, hogy felelős a kisebbekért, de minimum a saját jellemneveléséért
-          az őrsért való felelősség egy érettségi szint
Koedukáció
-         lemorzsolódókból lehet koedukált őrsöt csinálni, kapcsolódhatnak hozzá más küldő emberek is, maguknak szervezhetnek programot, kérdés, hogy ezt létező őrsnek fogjuk-e föl
-         jó, ha lelki közösségek nőnek ki az őrsökből (ezek zárt vagy nyílt közösségek is lehetnek)
-         a saját őrs ebben az időben is jó, ha biztos alap marad
ŐV veszélyeztetettség
-         a vezetői őrsben fontos a töltődés, probléma lehet, ha ezt helyezik az utolsó helyre, vagyis nem jönnek el
-         fontosak az ütős programok, pl. betlehemi láng Bécsből való elhozása 3 napos program
-         az őrstagok szervezzenek programot, így lassan önszerveződővé is válhatnak
-         segítség lehet a füzet, továbbképzés, fórum, ötletmegosztás, google-doksi…, de mindenképpen kell a külső segítség!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése