2012. november 27., kedd

Tanga (Tanzánia) - Vándor

Sorra érkeznek a kiscsoportvezetők vázlatai a tablók alapján! Köszönjük! Itt ti is megnézhetitek, hogy más csoportok mire jutottak, és szívesen vesszük a megjegyzéseket is!

Indaba 2012. november 24. –
vándor kiscsoport beszélgetés (Nagy Balázs 442.)

Csopot: Tanga (Tanzánia)

    Problémák:
o       Eljutás egyáltalán vándor korig, ez a kulcskérdés, és ebben a kósza korosztálynak, az összetartó közösség kialakításának döntő szerepe van. Egy nem jól kialakult közösség ez után életképtelen lesz, bár eddig a korig lélegeztethető, külsőleg „működik”.
o       1-1 ember általában nem összefogható, akik a csapat ilyen-olyan részeiből, mint törmelékek söpörtetnek össze.
o       A régi szakirodalom, a két világháború közti cserkészet nem foglalkozik ezzel a korosztállyal. Vagy mint vezetők voltak jelen, vagy kikoptak.
o       Probléma: nincs egységes próbarendszer
o       Gyakran költöznek el az őrsvezetők (tanulás, munka), a vándor őrs elveszíti azt, aki összetartotta.
    Hangsúlyok, ötletek, gondolatok, elvárások:
o       Átmenetek és próbák a cserkész II. próba után igen fontosak, a VK élmények szerepe jelentős.
o       Kérdés: mi tartja meg a vándort? Mit ad a csapat neki? Önmaguknak bizonyítsák be, hogy szükségük van a csapatra.
o       Két igen erős motiváció: a párkeresés és a kiteljesedés. Ami ellenpont: a klasszikus cserkészet elbagatellizálódása.
o       Igenis, sajnos ki lehet nőni a cserkészetből, ez csak vonzó vezetői példák illetve külső (más csapatbeli, kerületi) segítséggel orvosolható.
o       A kötöttségek eltűnése, lazulása kikerülhetetlennek látszik.
o       A csapatok közti együttműködés jobb programokat eredményez.
o       Ezeknek a fiataloknak arra van szüksége, hogy minden tudást megéljenek, semmi cserkészismeret ne legyen önmagáért való.
o       Meglehetősen sötétben tapogatózunk azt illetően, hogy az országban, melyik csapatokban és hányan élnek vándor korosztályú cserkészek. Egy ilyen adatbázis hatalmas segítség lenne a vonzó programok kapcsán.
o       Az a-la-carte rendszerű próbarendszerek, amik a vándor egyéni érdeklődésére és tevékenységére alapulnak, időigényesek. Próbarendszer-menedzsmentet kívánnak az őrsvezetőtől.
o       Miből áll a vándor cserkészélete: projektmunkák – állandó feladatok – tudásbővítés, szemléletbővítés – egyéni mentoráltság (különböző érdeklődés)
o       Jó ötlet az egész éves ’keretmese’, a szónak átvitt értelmében: egy mű, ami lehetőséget ad a játék mellett arra is, hogy beszélgetéstémákat, lelki vezérfonalat nyújtson, pl.: Michael Ende: Végtelen Történet
o       Nagyon szép, ha ebben a korban elkészül egy vándorfüzete minden cserkésznek, amiben rendszerezve megtalálható minden cserkésztudás, amit a kezdetektől összegyűjtött. Ez az anyag lefűzve tovább bővíthető.
o       A felsőoktatásba és munkába lépő cserkészek szakterületekhez kezdenek érteni, egymástól tanulhatnak.
o       Koncepcionális kérdés: a szolgálat mennyisége és mibenléte.
§         A mennyiség kapcsán:
·        Létezik olyan álláspont, hogy a szolgálat vízválasztó, ha ez nincs, az illető, az őrs nem nevezhető többé vándornak, nem éli meg a fogadalmát, amit a szolgálatra tett.
·        Mások szerint a szolgálatot nem szabad túlmisztifikálni, a vándorcserkésznek a korának megfelelő programokra kell járnia, melyeknek vonzónak kell lennie.
§         A minőség kapcsán:
·        Egy bizonyos modell fontos háttérmunkákat, és akár (rajhoz beosztott segítségként) kvázi-vezetői munkát is bíz a nem vezető szürkenyakkendősre.
·        Mások úgy vélik, határozottan el kell választani a vezetői feladatokat, és akár háttér, akár konkrét gyerek-vezetés, ezeket a képzett vezetőknek kell ellátnia. A vándorok szolgálata ezen kívül esik. A csapathoz való kapcsolódás nem feltétlenül a szolgálatot jelenti.
o       Fontos a belső késztetés hangsúlyozása: a vándor többé ne külső kényszer miatt, hanem csakis belső késztetésből, önszántából tegyen meg dolgokat.
o       Volt példa ún. vándorútra, azaz cserkész-ösztöndíjra, a vándor egy időt (pl.: tavaszt és a nyári tábort) egy másik cserkészcsapat közösségében végzi.

o       „Igen-pontok”, elköteleződés a korosztály és a cserkészet mellett:
§         Ennek előfeltétele, hogy kapjon valamit a vándor valamiféle csapat-szolgáltatást. Ha ez nincs, az a faramuci helyzet áll elő, hogy a csapat teper, és meghunyászkodva minden elvárást elenged, csak hogy megtartsa a tagjait.
§         A szürke nyakkendő megszerzése és a fogadalom gyakran divat kérdése. Ha elterjed, hogy nem muszáj megcsinálni, a haveri körnek anélkül is tagjai maradhatnak, hirtelen ritkaságszámba megy.
§         A szürke nyakkendő mindig valamiféle szint megugrását is jelenti (vándor-kapupróba), és ennek színvonala fölött a már szürke nyakkendőt viselők őrködnek. Ha senki nem képes teljesíteni ezt a küszöböt, évekig nem tesz senki vándor-fogadalmat, és ez külön ráerősít a trendre, hogy nem vált szürke nyakkendőre a cserkész 17 éves kora után. Ugyanakkor van ebben valami megható és megnyugtató gerincesség, hogy a szürke nyakkendőt nem adják ingyen.
§         A szürke nyakkendő általában együtt jár egy speciális fogadalom letételével, ami csapatonként változik, és nem azonos sem a tiszti, sem a felnőttcserkész, sem a cserkészfogadalom szövegével.
§         Az lenne a logikus, hogy bizonyos „szolgáltatásokról” és jogokról lemaradjon az, aki nem hajlandó váltani, és továbbra is a zöld nyakkendőjét hordja (pl.: nem jöhet le a tábor egész idejére, csak a nyílt napon látogathat oda).
o       A beavatás, a szürke nyakkendő fölvétele történhet:
§         A csapat előtt (a fogadalommal elkötelezi magát a csapat szolgálatára, mindez példa a fiatalabbaknak is),
§         Külön, elzártan a szürke nyakkendősök körében (ennek a kisebb, válogatott csoporthoz tartozás és a saját, önálló döntés hangsúlyozása a jelentése).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése