2012. december 17., hétfő

Diapaga (Burkina Faso) - Kósza



Burkina Faso
Kósza korosztály


Műhelyvezető: Kovács Vanda

1.      Műhely
Kérdés: A kósza korosztályba lépő cserkészt milyen hatások érik?
-          Mi tartja a cserkészetben/csapatban?
-          Mi vonja el a cserkészettől/csapattól?
-          S melyek azok a cserkészeten belüli tényezők, melyek elvonják a korosztályos cserkészmunkától?
Mi tartja a cserkészetben/csapatban?
-          nosztalgia
A csapatban eltöltött idő és élmények megtartó ereje.
-          kicsik
A kisebbekkel való foglalkozás;
Az ebből fakadó felelősség és élmény
FELADATom van tudat.
-          kihívás / különpróba
A megújuló kihívások, új ismeretek, tapasztaltszerzési lehetőségek.
-          cserkész szerelem
Csapaton belüli párkapcsolat.
-          őrs
Mint összetartó, megtartó egység.
-          barátságok
Csapaton belül, nem feltétlenül az őrsön belül.
-          személyes kapcsolatok
Vezetőkkel.
-          felelősségtudat
különböző ütemben, de jó eséllyel minden kószában kialakul.
Szintjei lehetnek pl. felelősség érzet:
az őrsöm megtartásáért
a kisebb korosztályok támogatásáért
a csapat/raj fenntartásáért
cserkészetért
-          autonómia
Korosztályos igények – saját autonómia – megélhetése.
Teret kapni önálló feladatok megvalósítására.
-          vándor
Látható, izgalmas életpálya modell.
-          őrsvezető
Kötődés
Mi vonja el a cserkészettől/csapattól?
-          Továbbtanulás
több elfoglaltság, különórák
-          családi programok
-          Spanok, haverok, barátok
-          Tanulás (mint alibi)
pl.: 3 óra tanulásra szánt időből, mennyi a valósan a feladatra fordított idő
-          időhiány
-          szerelem (cserkészeten kívül)

Konklúzió: A cserkészeten kívüli lehetőségek sokkal nagyobb felületen érik el a kószát, mint a cserkészeten belüliek, mert ez utóbbiaknak fő és gyakran egyetlen csatornája az őrsvezető.
Melyek azok a cserkészeten belüli tényezők, melyek elvonják a korosztályos cserkészmunkától?
-          Korosztályi váltás nehézségei
-          ŐV hiányosságai, hibái
-          saját vezetői feladatai
-          Cserkész szerelem
+1 kérdés:
Kósza őrsvezetővel szemben állított igények/ elvárások:
Legyen:
-          vidám és meggondolt
-          barát
-          „wanna be” / példakép
-          karizmatikus
-          útmutató
-          információs felület

2.      Műhely
Felvetett dilemma: Kósza krízis megközelítése egy őrsi példán keresztül.
(6+1 fős őrs, most léptek kósza korosztályba, az őrsből 2-en kezdenek idén maguk is őrsöt vezetni)
Kérdés: Hogyan tudnánk az őrsben lévő különböző szereplőket (őrsvezető /új őrsvezetők/őrsvezetői feladatokat nem vállaló tagok), valamint magát az őrsöt támogatni? Milyen támogatásra, háttérre, szabályokra van szükségük?

ŐV:
-          Saját célok meghatározása (tudja, mit szeretne elérni, és milyen eszközökkel.
Ebben segítője lehet: csapatparancsnok, helyettes, rajparancsnok, rajvezető, lelki vezető, saját anyaőrs + saját őrsvezetője, vtk, mentor.
-          Szakirodalom
-          Biztos családi háttér
-          Környező csapatok azonos korosztályú vezetőivel való együttműködés (pl. ŐV Klub)
Új őrsvezetők:
-          Szabály: Az új őrs folyamatos emlegetése az őrsben tilos, kivétel ez alól, amikor segítséget kérnek a többiektől.
-          Pl.: őrstagok bevonása a kiscserkészek próbáztatásába
-          Helyzet egyértelműsítése: tisztázni kell, hogy a plusz feladattal nem változik az adott őrs egysége.

Őrsvezetői feladatot nem vállalók:
-          feladatvállalás csapat és/vagy raj szinten
-          pl.: GH
Az őrs egészére nézve:
-          nem szabad, hogy megjelenjen a „maradék” tudat az őrsön belül
-          kellenek olyan közös élmények, melyekben mindannyian egyenlően vesznek részt
-          szükség van a csapaton belül a látható, vonzó vándor életre, mint motiváló tényezőre
-          szükség van a „nem vezetői életpálya modellre”
-          Különpróbák, próbák
-          csapatok közötti, körzeti korosztályos programok (pl. tánciskola, teaház stb.) 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése